Αιφνιδιαστικά μεγάλη μείωση στη ζήτηση για καύσιμα τον Απρίλιο

Αιφνιδιαστικά μεγάλη μείωση στη ζήτηση για καύσιμα τον Απρίλιο

ΠΗΓΗ : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Απρόσμενη μείωση παρουσίασε η ζήτηση καυσίμων στην εγχώρια αγορά τον Απρίλιο, με το πετρέλαιο κίνησης να δίνει τον τόνο, καταγράφοντας βουτιά 14% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι και έναντι αύξησης 8,5% τον Μάρτιο του 2017. Εντυπωσιακά ποσοστά υποχώρησης που κυμαίνονται μεταξύ 5% και 10% (ανάλογα με την εταιρεία) εμφανίζουν και οι βενζίνες, παρά το γεγονός ότι μεσολάβησε το Πάσχα, που συνοδεύθηκε από τουλάχιστον αντίστοιχη με την περυσινή αύξηση της κίνησης στις εθνικές οδούς αλλά και τα τοπικά οδικά δίκτυα.

Η αρνητική αυτή εξέλιξη τον Απρίλιο έρχεται ύστερα από συνολική υποχώρηση της ζήτησης καυσίμων σε ποσοστό 4% τον Μάρτιο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, και αύξηση 2% το πρώτο τρίμηνο του έτους, η οποία όμως οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 11% του ντίζελ θέρμανσης, λόγω του ψύχους τον Ιανουάριο, αφού οι βενζίνες στο τρίμηνο υποχώρησαν κατά 5% και το ντίζελ κίνησης παρουσίασε οριακή αύξηση της τάξης του 1%.

Η εικόνα που εμφανίζει η αγορά τον Απρίλιο προβληματίζει εταιρείες και διυλιστήρια που προσπαθούν εδώ και μία εβδομάδα να ερμηνεύσουν τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους, ξορκίζοντας το ενδεχόμενο εισόδου του κλάδου σε νέα προβληματική πορεία, καθώς την 8ετία απώλεσε το 40% του τζίρου του. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης (ΕΛΙΝΟΙΛ) και ο αντιπρόεδρος Ρομπέρτο Καραχάννας (ΕΚΟ), με τους οποίους συνομίλησε η «Κ», αποδίδουν την καθίζηση του Απριλίου στο ντίζελ κίνησης σε ένα συνδυασμό παραγόντων που όμως, όπως τονίζουν, δεν μπορούν να στηρίξουν με βεβαιότητα. «Πρόκειται για ασυνήθιστες ιστορικά διακυμάνσεις που μας προβληματίζουν και προκαλούν ανησυχία. Οι βενζίνες, λόγω και της αύξησης της ντιζελοκίνησης, θα κινούνται σταθερά σε πτωτική πορεία και αντίθετα το ντίζελ κίνησης μας είχε συνηθίσει σε μια οριακά αυξητική πορεία. Οι διακυμάνσεις, ωστόσο, που παρουσίασαν τα δύο καύσιμα κίνησης τον Απρίλιο είναι ασυνήθιστες και μας ανησυχούν, ειδικά για το πετρέλαιο κίνησης, η ζήτηση του οποίου αντανακλά και το γενικότερο κλίμα για την πορεία της οικονομίας», τονίζουν στην «Κ» οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ.

Με την επιφύλαξη της συγκέντρωσης και των στοιχείων εξέλιξης της ζήτησης τον Μάιο, προκειμένου να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα, η πρώτη ερμηνεία που δίνουν για τη βουτιά του ντίζελ κίνησης συνδέεται με τους εξής παράγοντες:

• Η ολοκλήρωση των έργων στους οδικούς άξονες.

• Η καθυστέρηση των αγροτικών εργασιών λόγω της κακοκαιρίας του πρώτου τριμήνου και η μεταφορά τους σε πολλές περιοχές της χώρας για τον Μάιο.

• Πιθανή αποθεματοποίηση πετρελαίου θέρμανσης για να διοχετευθεί στην αγορά ως κίνησης, αφού ο Απρίλιος είναι ο τελευταίος μήνας διακίνησης του θέρμανσης. Αυτό σημαίνει αύξηση του λαθρεμπορίου, χωρίς ωστόσο να πιστοποιείται επί του παρόντος κάτι τέτοιο από την αγορά. Τα στοιχεία του Μαΐου θα συμπληρώσουν και θα ξεκαθαρίσουν την εικόνα ως προς την έκταση του λαθρεμπορίου.

• Ο Απρίλιος φέτος είχε δύο εργάσιμες ημέρες λιγότερες από τον περυσινό, παράγοντας που έχει επίδραση στη ζήτηση της τάξης του 3%-4%.

«Δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα. Περιμένουμε να δούμε πως θα κινηθεί ο Μάιος. Εάν συνεχισθεί αυτή η πορεία τον Μάιο, τότε πραγματικά ο κλάδος μπαίνει σε μια νέα προβληματική πορεία και αυτό θα είναι ένα αρνητικό σήμα για την οικονομία της χώρας», τονίζουν οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ. Σε ό,τι αφορά το λαθρεμπόριο, επισημαίνουν ότι μπορεί να υπάρχει αύξηση, αλλά δεν έχουν στα χέρια τους στοιχεία που να τεκμηριώνουν κάτι τέτοιο. Ο κλάδος της εμπορίας πετρελαιοειδών, πάντως, αποτιμά θετικά το κλείσιμο της αξιολόγησης.

«Είναι σαφές ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι μας έχει επηρεάσει αυτή η εκκρεμότητα τους τρεις πρώτους μήνες. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης βάζει τέλος στην πολιτική αβεβαιότητα και ελπίζουμε ότι μαζί με μια καλή τουριστική περίοδο που έρχεται, σε βελτίωση των πωλήσεων. Το κλείσιμο όμως της αξιολόγησης από μόνο του δεν θα οδηγήσει σε ανάπτυξη αν δεν συνοδευθεί από αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης στο Ελληνικό και τη νέα γραμμή του μετρό», τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης.

Comments are closed.